Archiv akcí » Články » Novinky v hudebním

Novinky v hudebním

Opět počteníčko o dobré muzice.


CD 12197 - CD 12198

Riverside - Love, Fear and The Time Machine (2015)

Náročnější hudbě se u našich polských sousedů vždy dobře dařilo. Ať už to byla jazzová scéna, nebo art rockové skupiny jako SBB, vždy se jednalo o velmi osobitou tvorbu.Riverside působí na scéně od roku 2001 a recenzované album je jejich šestým počinem. Hudebně se pohybují na art rockové vlně, evokující Pink Floyd, Marillion, Porcupine Tree, případně sólového Stevena Wilsona nebo novější tvorbu Anathemy. Love, Fear and the Time Machine je i po stránce dramaturgické citlivě sestavené album, které po celou dobu přirozeně graduje. Úvodní, poklidně plynoucí skladba Lost (Why Should I Be Frightened By a Hat?) Vás zvolna vtáhne do děje a pak už můžete odhalovat nejroztodivnější zákoutí, která album ukrývá. Under the Pillow se dotýká art rockových výšin, příznačných například pro britské aristokraty Yes, najdeme tu i ostřejší kytarové riffy a výraznou baskytaru hlavního autora a zpěváka Mariusze Dudy. Baskytara uvádí i rychlejší skladbu #Addicted, pro kterou je příznačná zasněná atmosféra a silná, hitová melodie. Progresivní prvky podtrhne sedmičtvrťový takt v Caterpillar and the Barbed Wire. Ani v něm se ale neztrácí cit pro silnou melodii, která tady připomene náladotvůrce The Cure. V komplikovaném rytmu se nese i Saturate Me. Tady už atmosféra pod tíhou disonantních akordů začíná pomalu houstnout. Kytarové riffy podpoří důrazné hammondky. Nosný basový riff nabídne i skladba Afloat. Vrcholem alba je ovšem osmiminutová Towards the Blue Horizon, kde poklidné kytarové vybrnkávání střídá znepokojivý motiv se zajímavě rozlámaným rytmem bicích, sborem v pozadí a pravidelnými akcenty hammondů. Opravdová pastva pro uši milovníka art rocku. Po té se zase hudba přirozeně zklidňuje a album tak představuje dokonale uzavřený kruh. Na druhém disku se nachází instrumentální skladby „Day Sessions“ zachycující kolektivní jamování v ambientním duchu. Pokud Vás tato osobitá hudba pohltí, neváhejte sáhnout i po předchozím počinu Shrine of New Generation Slaves (CD 12195 – CD 12196) z roku 2013, na kterém naleznete sice poněkud temnější, ale jistě stejně zajímavou podobu tvorby polského souboru.



CD 12199

Dave Gilmour - Rattle that Lock (2015)

Kytarista a zpěvák David Gilmour, jehož kariéra je neodmyslitelně spjatá se skupinou Pink Floyd si od posledního sólového alba On an Island (CD 06732) dopřál devítiletou přestávku, přerušenou albem Metallic Spheres s The Orb v roce 2010 a definitivní tečkou za kariérou Pink Floyd v podobě alba The Endless River (CD 12014). Ta byla sestavená z nevydaného materiálu z natáčení The Division Bell (CD 00627) a byla prezentována jako uctění památky zesnulého klávesisty Ricka Wrighta. Rattle that Lock nikam nepospíchá, však to ve svém věku nemá Gilmour zapotřebí. S nějakými škatulkami si také neláme hlavu, takže se na albu přirozeně střídá pop rock, art rock, ambientní plochy se zasněnými kytarovými linkami, dokonce zaslechneme i téměř čistý jazz. Píšu téměř, protože vše je pojato v Gilmourově typickém duchu. Albu na svět pomohli i bývalí spolupracovníci Pink Floyd Andy Newmark (bicí), Guy Pratt (baskytara), Jon Carin (klávesy), též člen Roxy Music Phil Manzanera (kytara, varhany), s vokální podporou přispěli David Crosby a Graham Nash nebo Gilmourova žena Polly Samson. Na klavír si zahrál Davidův syn Gabriel i jazzový hráč Jools Holland. Na kytaru si v jedné skladbě zahrál i člen první sestavy Pink Floyd Bob Rado Klose (v PF působil v letech 1964-1965). Na albu se podílelo mnoho dalších hráčů, ale nezaměnitelný hlas a sólová kytara patří jen a pouze hlavnímu protagonistovi (jakožto i některé party baskytary a kláves).



CD 12421

Tedeschi Trucks Band - Let Me Get By (2016)

Susan Tedeschi na svých sólových albech citlivě navazuje na tradici amerického písničkářství, Derek Trucks v byl minulosti členem legendárních jižanských Allman Brothers Band, u nichž po boku kytaristy Warrena Haynese vyzrál v jednoho z nejlepších slide kytaristů současnosti. Tedeschi a Trucks se vzali v roce 2001 a po nějakém čase kromě svých životů spojili i své doprovodné skupiny. Tak vznikl Tedeschi Trucks Band, čítající rovných dvanáct členů. Zajímavostí je obsazení dvou bicích souprav, což sice u jižanských souborů není nijak neobvyklé, ale jinde se něco podobného jen tak nevidí. Recenzované album je jejich třetí řadovkou, první vydali v roce 2011 a v našem fondu ji můžete také nalézt (CD 10545). Let Me Get By představuje jejich dosud nejvyzrálejší počin, až po okraj naplněný uvolněným jižanským soulem s lehkonohou funkovou rytmikou, rhythm & bluesovým feelingem i odbočkami do dalších stylů, o nichž ještě bude řeč. Všichni zúčastnění jsou výbornými instrumentalisty, a tak kromě dominantní Trucksovy slajdky uslyšíme i sóla dechových nástrojů a kláves. Písně korunuje strhující vokální projev Susan Tedeschi, odhalující i gospelové inspirace, nejvíce znatelné v titulní pomalé gradující baladě. Doprovodné vokály gospelovou atmosféru ještě zdůrazní. Skupině nejsou cizí i složitější rytmy, které ale nepůsobí nijak rušivě, o čemž nás přesvědčí druhá píseň Laugh About It. Poměrně nečekaným jevem jsou indické inspirace v rozjímavé dvojskladbě Crying Over You/Swamp Raga, kde uslyšíme i příčnou flétnu. Kromě autorského vkladu skupiny se na třech písních podílel i kytarista Doyle Bramhall II, známý například od Erica Claptona. Necelou hodinu trvající album zaručeně patří k tomu nejlepšímu, co loňský rok přinesl. Věřte, že se k němu budete s radostí vracet, především pokud máte rádi starou soulovou scénu.



 

Navšivte hudební oddělení!

Co nového v hudebním - Dr. John

Co nového v hudebním

Tipy na hudební novinky 8

Tipy na hudební novinky 7

Tipy na hudební novinky 6

Tipy na hudební novinky 5

Tipy na hudební novinky 4

Tipy na hudební novinky 3

Tipy na hudební novinky 2

Tipy na hudební novinky 1